sobota 10. října 2015

Bohové a stvůry - kniha, v níž je kromě opuštěných štěňátek snad všechno



Tohle vlastně ani nebude recenze. I když je taky otázka, do jaké míry se tu vůbec snažím recenze psát. Po pravdě, asi moc ne.

Spíš to bude článek o tom, co se mi po přečtení téhle knihy stalo.

Celkem běžně mám rozečteno víc knih. V klidu domova čtu většinou knížky větší, těžší a složitější, nebo prostě knihy, o které se bojím a nechci riskovat, že se mi v kabelce na cestách pomačkají a podobně. Naopak do MHD, na cesty nebo dovolenou si vybírám knihy kratší, jednodušší, ale které mě budou bavit. Prostě něco, co rychle přečtu.

Vybrat knihy do první skupiny není nijak těžké, ale s těmi druhými je to poněkud horší. Vybrat knihu, která bude mít do 300 stran, ale nebude velká, bude zapadat mezi má oblíbená témata, a zároveň za ni neutratím majlant, to je někdy docela složité.

Ale Bohové a stvůry tohle splňují. Nebo na první pohled splňovaly. Ano, kniha se četla téměř sama, příběh rychle ubíhal, hrdinové sympatičtí a téma lákavé, ale přesto jsem byla dost zklamaná. To se stává, no. Nevydržela jsem to a na profilu knihy na cbdb.cz jsem zveřejnila svůj ne zrovna obdivný komentář.

Přiznám se, že obsahuje spoiler. Nebojte se, vyústění celé zápletky samozřejmě nevyzradím (i když...), ale něco z příběhu vám můj komentář odhalí. Kdo nechce, ať nepokračuje. Komu to nevadí a chce se zasmát a pobavit, ať čte dál.

Můj komentář:
Tahle poměrně útlá knížečka začíná velmi krátkou předmluvou, v níž autor píše: "Věnováno (...) a mojí kamarádce Evě Daňkové, která u sklenky vína rozptýlila moje obavy, že je zvolené téma nad moje síly..."
Možná, že kdyby si pan autor a jeho kamarádka to víno nedávali, poznali by, že autorovy obavy byly naprosto oprávněné.
Což o to, kniha se čte velmi dobře, pořád se něco děje, čtenář si ani na chvíli neodpočine, člověk se ani nenaděje a najednou má knihu přečtenou. I téma je velmi zajímavé a lákavé (samotnou mě téma Anunnaki zaujalo v jednom článku v časopisu Epocha a na jednu stranu jsem ráda, že tady jsem si o nich mohla něco přečíst), ale zasloužilo by si detailnější a kvalitnější zpracování. A taky by neškodilo, kdyby se autor trošku poučil heslem, že méně je více (protože všeho moc škodí). V té knize je totiž kromě opuštěných štěňátek snad všechno.

Tak schválně:
Láska, rozchod, svatba, rozvod, zase svatba, utajený syn, mimozemšťani a meziplanetární lety, Mayové, konec světa, stvoření vesmíru, stvoření lidstva, genetické inženýrství, otrokářství, dávná božstva sumerská, řecká, římská, egyptská, Ježíš, Panna Marie, obšlehnutá bible, hliněné destičky s klínovým písmem, evoluce, konspirační teorie, Šifra mistra Leonarda, Dan Brown, tajní milenci, trojský kůň (živý!), Vetřelec, mešuge prezident, Pentagon, 11. září, tajná operace, sochy z Velikonočního ostrova, něco jako hrdinka, které se u dveří objeví naprosto neznámý chlápek, ona se vším okamžitě praští a jen tak s ním odcestuje bůhvíkam, a která se později obětuje, aby ostatní mohli přežít, delta force a jejich příslušník, který po průstřelu ramene neřekne ani Au, bolest prostě ignoruje a následně si rameno (ano, i to prostřelené) bez mrknutí oka vykloubí, aby se osvobodil z pevně utažených pout, jiná hrdinka (které se u dveří objeví naprosto neznámý chlápek, ona se vším okamžitě praští a... však víte), která se potápí jen tak několik kilometrů, aniž by kdy uměla plavat. Na něco jsem zapomněla? Aha! Vlastně jo. Na Templáře a Svatý grál, málem bych zapomněla. Ti jsou tam taky. A roboti, jó roboti jsou tam taky. Prostě všechno. Určitě si ještě na něco vzpomenu. Myslím, že tam bylo i něco o tání ledovců. Taky pyramidy a Trója. Reinkarnace. Dokonce několikrát. A hrozné dialogy.

Edit: A plutoniový reaktor!
Edit 2: Atomové bomby, šifry, malby na stěnách jeskyní.
Edit 3: Objevení Ameriky Vikingy ještě před Kolumbem.

Jaké ale bylo mé překvapení, když po pár dnech u knihy přibyl nový komentář - a to přímo od samotného autora! A samozřejmě se vyjádřil k mým postřehům. Naštěstí je to hlava otevřená a neurazil se, za což si zaslouží velký obdiv.

Tady je komentář Jana Hartmana:
To: Moreanne
Drahá uživatelko, nejspíš to nebyl Váš záměr, ale Vaše řízná recenze mě pobavila v tom nejlepším slova smyslu. Jsem nesmírně rád, když moje kniha vzbudí - jakékoliv - emoce. Na poli scifi thrilleru jsou Bohové a Stvůry mojí prvotinou. Doteď jsem psal jen kriminálky. P.S. Slibuju, že v pokračování budu myslet i na opuštěná štěňátka.

Nepředpokládám, že by si pan Hartman tento blog přečetl. Nicméně bych svůj komentář ráda vysvětlila.
Mým záměrem nebylo autora urazit nebo jeho knihu nějak hanět. To určitě ne, to nemám zapotřebí. Jen jsem se nějak nemohla zbavit dojmu, že ať už si vzpomenu na jakékoli literární nebo filmové klišé, tak ho v téhle knize zaručeně najdu. Prostě originalita ať jde k šípku. Na druhou stranu jsem něco takového od českého autora ještě nečetla. Tím myslím takový žánr, záhady a podobně. Za to panu Hartmanovi děkuji. Chtělo určitě velkou kuráž se do něčeho takového pustit a já mu držím palce s pokrčováním. Jestli vyjde i jako e-book, já si ho koupím. Fakt, koupím. A doufám, že tam budou už i ta štěňátka!

Moje hodnocení:
Jak už jsem napsala, tady vlastně není nic originálního, všechno, co v knize najdete, jste snad už desetkrát četli nebo viděli. Ale zábava to byla, to se musí nechat. Nicméně to nebudou ani 3 hvězdičky:
                                                                           2,5* / 5



Údaje o knize: 
Název:                            Bohové a stvůry
Originální název:          Bohové a stvůry
Autor:                            Jan Hartman
Překladatel:                   -
Rok vydání:                   2014, Fragment
Počet stran:                   265
Hodnocení GR:             4,5 / 5
Zakoupeno jako e-book na kosmas.cz

Oficiální anotace:
Jak moc by s lidskou vírou otřáslo, kdyby se našly fosilní ostatky samotného Boha?
Čtyři renomovaní vědci v čele s odbornicí na klínové písmo Emily Farrellovou jsou osloveni, aby prozkoumali převratný historický nález: atypickou obludnou lebku a sadu hliněných destiček. Emily zasvěcuje všechny členy týmu do legendy o Anunnaki, prastarém božstvu, které přiletělo na planetu Zemi a přineslo na ni život. Unikátní nálezy dávají tušit, že na sumerských pověstech možná něco je, a potomci bohů dokonce žijí mezi námi. Rozluštění šifry vyryté do destiček začíná rozsévat smrt... Tajemství mělo zůstat skryto, neuvěřitelný Boží plán neměl být nikdy odhalen. Hra o život a pravdu o vzniku lidstva začíná!
Mysteriózní thriller plný akce, napětí a nečekaných odpovědí.

2 komentáře:

  1. Zdravím Moreanne,
    tak jsem to zase já. Hartman. Váš blog jsem si přečetl. Sice s ročním zpožděním, ale dostal se ke mně. Jasně, beru všechno, co jste uvedla. Vážně se snažím být hlava otevřená a snad mi to i jde. Nemám právo vás o to žádat, ale jako začínající autor ocením kritiku (v jakémkoliv slova smyslu) od někoho tak řízného jako vy. Kdyby se vám dostal pod ruce můj nejnovější pokus o konspirační thriller - Krev ve stopách - strašně bych se těšil na vaši recenzi. Máte úžasný smysl pro humor. Jan Hartman

    OdpovědětVymazat
  2. Ja te beletrii nikdy moc nedal, ale tahle knizka me fakt nadchla...a to nejen tim (potazmo: i presto), ze jsem vystudovany v oboru, ktereho se kniha tyka (Sumerove apod.). Je pravda, ze je tam spousta temat, nejaka originalni, jina zrejme mene (jak rikam, beletrii jsem moc nedal), ale tohle melo grady. Peckovni knizka.

    OdpovědětVymazat