sobota 24. října 2015

Dračice - recenze

Původně jsem ani neměla v plánu o téhle knize psát. Tedy doslova jsem si po pár přečtených stránkách řekla: "Tak tohle se mi na blogu neobjeví ani náhodou!" No jo, jenže...

...to bylo tak, že jsem si koupila Knihobita. No a jednou mi kromě hlavní knihy (kterou byli Lovci od Františka Kotlety), přišla ještě jedna malá knížečka. Opravdu malá, nevýrazná, s krásnou kresbou na lesklé obálce, která ale jinak vypadala docela fádně. Od českých autorů Jany Vybíralové a Jana Hlávky. I samotný její název - Dračice - není bůhvíjak výrazný. Tedy tím myslím jak na obálce, tak ve svém významu.

No ale jak se říká, darovanému koni na zuby nehleď. Do MHD je ta knížečka naprosto dokonalá. Takže jsem to tedy zkusila, dala jsem jí šanci a vůbec nic jsem od ní nečekala. A jak už to tak bývá, čím míň čekáte, tím víc dostanete.

Celý příběh začíná okamžikem, kdy hlavní hrdina, princ Kelem Benar von Akromet, přijíždí spolu se svým doprovodem do citadely řádu Coragh Terra vyslechnout si od jejich magistry Sillion výsledek vyjednávání mezí ní a princovým otcem. Lidský svět je totiž sužován téměř nepřemožitelnými dračími matkami s magickými schopnostmi i jejich potomky, kteří všechno spálí doslova na prach. A král Edgar Liven von Akromet, Kelemův otec, se snaží království zachránit za každou cenu. Vyzkoušel už spoustu možností, ale žádná neměla ten správný výsledek. Coragh Terra, mocný řád zabývající se i těmi temnějšími směry magie, se zdá být poslední šancí na úspěch. Pokud magistra s pomocí králi souhlasí, nebude to zadarmo.

Kelem je svým okolím už od dětství považován za lehkovážného a téměř neschopného vládnout nebo o čemkoli závažném rozhodovat a nikdy ho nikdo nebere vážně. I v tomto případě se ukáže, že se jej otec nehodlá ptát na jeho názor. O Kelemově budoucnosti rozhodl král sám, bez synova vědomí. Princ je pak velmi překvapen, když zjistí, co přesně jeho otec magistře přislíbil výměnou za její mocnou magickou ochranu celé říše. Přestože princovo rozčarování je očividné, začne Kelem postupem času zjišťovat, že nic nemusí být takové, jaké se na první pohled zdá, a že člověk, který se ze začátku zdá být jeho soupeřem, mu nakonec bude tím nejlepším spojencem a jedinou osobou, která kdy bude plně důvěřovat v jeho schopnosti a úsudek. Naopak mu život uštědří pořádný kopanec, po němž si uvědomí, že naopak ten, komu kdy sám nejvíc věřil, se k němu nakonec obrátil zády.

To, jestli se království vypořádá s draky, se čtenář dozví zhruba v polovině knihy, kdy končí první povídka. Ale hned pokračuje druhý příběh, který se odehrává o několik let později. Království je opět v ohrožení, ale mnohem větší nebezpečí hrozí samotné Sillion, která je po útoku neznámého pachatele na pokraji smrti a ani její ohromná magická moc jí v tomto případě nepomůže na dlouho. Kelem pak musí využít svých nově nabytých schopností, aby ji zachránil.

Vyprávění se odvíjí celkem svižně. Autoři se nezdržují s věcmi, které nemají přímý vliv na hlavní příběh, ale jdou takříkajíc rovnou na věc. Na druhou stranu vždy vysvětlí vše, co je pro pochopení příběhu nezbytné. Čtenářova pozornost tak není rozptylována něčím, co není podstatné. Je ale škoda, že není lépe zaplněna i ta několikaletá mezera mezi oběma povídkami.

Historie tohoto fiktivního světa rozhodně není propracovaná do nejmenších detailů, dialogy nejsou bůhvíjak kreativní, ani myšlenky v nich obsažené nejsou nějak zvlášť hluboké. Nicméně tady je nutné mít na paměti, že se nejedná o rozsáhlou fantasy ságu, se kterými se setkáváme stále častěji, a ve kterých mají autoři spoustu prostoru na rozvinutí všech možných detailů. Jsou to "jen" dvě na sebe navazující povídky tvořící jednu společnou knihu. Nečekejte žádné složité intriky a potoky krve, ani rozsáhlý příběh doprovázený složitými mapami. Co ale čekat můžete, je docela milý hrdinský příběh s draky, magickými prvky, velmi vtipnými momenty, a s opravdu neobvyklou milostnou dvojicí, která k sobě i přes úvodní princovu nelibost přece jen najde cestu. Sice klikatou a opředenou trním, ale pořád cestu.

Upřímně přiznávám, že i přes prvotní zklamání jsem dostala víc, než bych si kdy troufala od Dračice očekávat. Příběh má nápad, spád, i dostatek vtipných pasáží, aby se čtenář skvěle bavil.
Proto hodnotím:
                                                                           4* / 5

Název:                            Dračice
Originální název:
Dračice
Autor:                            Jan Hlávka, Jana Vybíralová
Překladatel:                   -
Rok vydání:                   2010, Epocha
Počet stran:                   296
Hodnocení GR:             4,08/5
Obrženo jako  "dodatečná" kniha od Knihobita.

Oficiální anotace:
Draci. Zlovolné plémě dštící oheň a zkázu, kamkoliv přiletí. Když se navíc spojí pod velením své Matky, království nemá šanci. Existuje je jediná síla schopná jim účinně vzdorovat. Jenže... je dobrý nápad pozvat si do země mocný řád nekromantů? O jeho představené se tvrdí, že je horší než všichni draci dohromady. Navíc si klade podmínky. A princ Kelem sice není sladká, bezbranná panna, ale přesto brzy pozná, jaké to je, být předhozen skutečné dračici...