pondělí 16. listopadu 2015

Recenze - Drood (Dan Simmons)

Už je to docela dlouho, co jsem četla knihu Drood od Dana Simmonse. Přesněji jsem po ní sáhla zhruba před rokem a musím se přiznat, že už ani nevím, z jakého důvodu jsem si vybrala zrovna ji.
Leckoho by možná odradil počet stran, kterých je lehce nad 500. Ještě ke všemu jsou ty strany popsané pěkně zhusta docela malým písmem. Taky v originále je jich téměř 800. No, ani to není tak hrozné. Po Písni ledu a ohně mě taková čísla nechávají chladnou.
Na první pohled mě zaujala obálka. Taková tajemná, s temnou postavou. Kdo by to asi mohl být? Tajemno mám ráda, a tak jsem se na knihu opravdu těšila. Nakonec mi ale trvalo několik měsíců, než jsem ji přelouskala. Dlouho jsem nečetla tak náročný příběh.

Ten začíná naprosto nevinně - anglický spisovatel Charles Dickens cestuje dne 9.6.1865 vlakem se svojí milenkou a její matkou. Během cesty ale poblíž Staplehurstu dojde k děsivé nehodě, při které zahyne či je zraněno několik lidí. Dickens i jeho doprovod ale nedojde žádné újmy. To vše se skutečně stalo. Jenomže v této románové verzi Dickens při pomáhání zraněným narazí na zvláštní tmavou postavu muže, jak se sklání nad zraněnými... kteří vzápětí zemřou! Ten muž, který si říká Drood, nedá spisovateli spát. Musí se stále pídit po jeho původu, po tom, kým je a proč zabil tolik lidí. Dickens celý zážitek vypráví svému věrnému příteli Wilkiemu Collinsovi, který je sám úspěšným spisovatelem a často s Dickensem spolupracuje. Ten příběh se mu zdá neskutečný a moc svému příteli nevěří. Vlastně by mu nevěřil nikdo.

Jenže Dickens velice dobře ví, proč všechny události spojené s Droodem říká právě Wilkiemu. Collinsova mysl je totiž velmi křehká, rád se nechává ovlivňovat drogami. Několikrát se zúčastní i Dickensových pokusů s hypnózou. Jak příběh pokračuje, zjišťujeme, že nepátrá jen Dickens s Collinsem po Droodovi, ale i Drood hledá Dickense. Aby mu svěřil tajemství svého původu, nebo to, jak sám ovládá mysli desítek lidí. Dokonce i to, co dělal u zraněných v den oné nehody. To vše je velmi hustě protkáno analýzami literárních děl obou spisovatelů, napínavější pasáže se střídají s velmi dlouhými kapitolami, které se vlastně zabývají jen soukromým životem obou pánů nebo jejich tvorbou.
Ale není všechno tak, jak to vypadá. V den své smrti prozrazuje i Dickens své hrozné tajemství, které v sobě nosil posledních několik let. Ale jaké tajemství to je, to už vám neprozradím.

Velkým plusem celé knihy je to, že se Danu Simmonsovi naprosto bravurně podařilo spojit skutečné historické události a postavy se zcela smyšlenými prvky. Pokud se v knize objeví zmínka o nějakém díle nebo na vás vyskočí datum jakékoli události, můžete dát krk na to, že se to skutečně stalo. Snad i všechny zmíněné postavy skutečně žily. Samozřejmě až na samotného Drooda a jeho stoupence. Často jsem při čtení koukala i na internet, abych si údaje ověřila. Čtenář tak může lehce nabýt dojmu, že kniha, kterou právě čte, nemusí být jen smyšlenkou. Protože co kdyby na tom všem opravdu něco bylo? Co když opravdu existoval někdo jako Drood? Všechno to přece tak perfektně zapadá do sebe...

Jenomže tohle velké plus je zároveň i obrovským mínusem. Simmons má tendenci odklánět se od hlavního příběhu a předkládat čtenáři rozsáhlý výlet do dějin britské a americké literatury či historie. Výjimkou nejsou ani biografie známých spisovatelů té doby a literární analýzy. Často jsem si říkala, jestli místo fiktivního mystického příběhu nečtu rozsáhlý životopis Dickense nebo jeho přítele Wilkieho Collinse (v tom lepším případě), nebo nějakého zcela jiného autora, který se v knize jen letmo mihne a na samotný příběh nemá ani ten nejmenší vliv (v tom horším případě).

Na jednu stranu nám autor předkládá do nejmenších detailů propracovaný příběh, který stojí na skutečných událostech a postavách. Je to taková, řekněme, alternativní historie. Na druhou stranu Dan Simmons velmi často a na velmi dlouho dobu odbíhá od hlavního tématu, a čtenář tak snadno zapomene, co se před oním "výletem mimo příběh" stalo. Je to velmi rušivé a kniha by bez toho působila mnohem svěžejším dojmem. Pokud hledáte skvělou akční (urban) fantasy, tady ji nenajdete. Pokud ale hledáte relativně poklidným způsobem vyprávěný příběh se spoustou zbytečných odboček, pak jste tady doma.
Nicméně strhující a překvapivý závěr celkový dojem o trošku vylepšuje, proto dávám
                                              4* / 5

Název:                            Drood