neděle 3. ledna 2016

55 knižních otázek


Už dlouho jsem si říkala, že bych se mohla pustit do nějakého knižního tagu. Jenomže jsem nemohla najít nějaký skutečně zajímavý, ve kterém bych zároveň dokázala odpovědět na všechny otázky. A vymýšlet nějaký svůj se mi strašně moc nechtělo :-)

Nakonec jsem našla jeden opravdu zajímavý. Vlastně jsem na něj narazila náhodou na blogu kosatec.blogspot.cz. Moc bych tedy za tento sice dlouhý, ale hodně zajímavý tag chtěla poděkovat. 
A teď už hurá na otázky a odpovědi.

1. Oblíbená kniha z dětství?

Vybavuju si vlastně jen jednu - Děti z Bullerbynu. Četla jsem ji opravdu hodněkrát a nikdy se mi neomrzela. Asi po ní znovu sáhnu, jestli ji ještě v knihovně najdu.

2. Co právě čteš?

Tak právě teď je to Pán věže a Skleněný trůn. No dobře, než jsem tag dokončila a rozhodla se ho zveřejnit, tak jsem stihla přečíst Město schodů a začala knihu Zabijáci :-)

3. Máš právě nějakou rezervaci v knihovně?

Mám tolik nakoupených nebo darovaných knih, že jsem do knihovny nevešla už několik měsíců. Takže ne, žádná rezervace na mě nečeká.

4. Knižní zlozvyk?

Já vlastně ani o žádném nevím. Možná si ještě na něco vzpomenu, než na všechny otázky odpovím :-)
Edit: Tak ne, na nic jsem nepřišla. Ale možná je to tím, že svoje zvyky nepovažuju za zlozvyky.

5. Co máš právě půjčené z knihovny?

Z knihovny nic, ale od kolegů mám půjčené hned dvě knihy - Pátrání po Jakeovi a A hory odpověděly.

6. Máš čtečku e-knih?

Ano mám a nedám na ni dopustit. Úžasný vynález šetřící čas, prostor a v neposlední řadě i finance :-)

7. Preferuješ číst jen jednu knihu, nebo více knih najednou?

Vždycky čtu víc knih najednou. Ty kratší a jednodušší většinou v MHD. Ty větší, složitější a ty, na které chystám recenze, si nechávám na doma, kde na ně mám víc klidu. Můžu se tak víc soustředit a dělat si třeba i nějaké poznámky a podobně.

8. Změnily se tvé čtenářské návyky od té doby, co jsi začala blogovat?
Návyky asi vyloženě ne, ale asi jsem se naučila o příběhu víc přemýšlet. Když píšu recenzi, nemůžu napsat jen: jo, to se mi fakt líbilo, nebo: tak tohle si opravdu nekupujte. Víc si všímám podrobností a dělám si při čtení poznámky.

9. Nejhorší kniha, co jsi tento rok četla?

Zahradníkův rok na hřbitově. To byla neuvěřitelná slátanina. Dočetla jsem to jen proto, že je to tak tenoučké. Ale i tak to byl boj.

10. Oblíbená kniha, kterou jsi tento rok četla?

Píseň krve. Sice vyšla už v roce 2014, já se ale k její koupi odhodlala až někdy letos na jaře a okamžitě se do ní zamilovala.

11. Jak často čteš knihy mimo svůj oblíbený žánr?

Většinou jen na doporučení kamarádů, nebo když takovou knihu dostanu jako dárek, což se ale moc často nestává. Stačí mi tak dvě, tři ročně, víc nemusím. Někdy je ale těžké těm kamarádům vysvětlit, že přestože jim se kniha líbila, tak já na ni vyloženě nejsem zvědavá. 

12. Čteš někdy tu samou knihu vícekrát?

Vybavuju si jen pár knih, které jsem četla víckrát:
Už zmiňované Děti z Bullerbynu, Memento, 
Až do posledního kmotra, Mafie, Kytici a Harryho Pottera. Dala jsem si ale předsevzetí, že si každé Vánoce znovu přečtu Hobita. Tak jsem zvědavá, jestli to opravdu dodržím :-)

Jinak knihy znovu nečtu. Už tak mám na seznamu několik stovek knih, raději si přečtu nějakou novou.
Edit: Tak letos jsem na Vánoce Hobita opravdu nezvládla.

13. Dokážeš číst v autobuse?

Ano, dělám to naprosto běžně po cestě do práce a z práce. Dělám to už několik let a přečetla jsem díky tomu už spoustu knih.

14. Oblíbené místo na čtení?

Většinou čtu v obýváku na sedačce nebo v posteli :-)

15. Zásady při půjčování knih?

Obecně půjčuju knihy velmi nerada a vždy jen pár osvědčeným lidem. Základní pravidlo je: Vrať mi knihu ve stejném stavu, v jakém ti ji půjčuju. Neohýbej hřbet, neohýbej listy, používej obal.

16. Děláš knihám oslí uši? Proč?
Ne, proč bych měla? Záložek mám plnou... (_._) :D Prostě hodně.

17. Píšeš si na okraje stran poznámky?

Nikdy. Když si potřebuju zapsat nějakou poznámku, používám blok.

18. A do učebnic?

Učebnice už pěkných pár let nepotřebuju, a i když jsem je potřebovala, tak jsem si do nich asi moc poznámek nepsala. A ani na vysoké do skript.

19. Ve kterém jazyce čteš nejraději? V kolika dohromady to zvládneš?

Nejraději v češtině. A ještě zvládám angličtinu a italštinu.
No, pokud bychom počítali mezi cizí jazyky i slovenštinu, tak v té čtu taky.

20. Co musí kniha mít, aby sis ji zamilovala?

Tak to je straně těžké takhle určit. Určitě by měla zapadat do mých oblíbených žánrů - fantasy, thriller či drsnější detektivka. Hlavním hrdinou by měl být muž se smyslem pro (černý) humor. Příběh by měl být zajímavý a neměl by se opičit po někom jiném. V příběhu by mělo být dost akce, klidně i krve. Co ale nemám ráda, jsou ufňukánci a příliš romantiky. Ale taky to může být úplně jinak, což dokazuje kniha Věk zázraků, kterou jsem si zamilovala, a kde je hlavní hrdinkou dívka, žije v našem světě a o akci tam ani nezakopnete.

21. Co musí kniha mít, abys ji doporučila dále?

To je stejné jako předchozí otázka, nemůžu jednoznačně odpovědět. Pokaždé je to jiné a hodně záleží i na člověku, kterému knihu doporučuju. Takže klidně doporučím i knihu, která se mi zas až tak moc nelíbila, ale vím, že dotyčný člověk má trochu jiný vkus a právě jemu by se líbit mohla.

22. Oblíbený žánr?

Fantasy, thrillery, záhady, drsnější detektivky a občas něco z vojenského prostředí.

23. Žánr, který čteš nejméně (ale chtěla bys více)?

Kdybych něco chtěla číst víc, tak bych toho prostě četla víc. Takže žádný.
Nejméně čtu růžovou, červenou knihovnu a slaďáky pro náctileté (resp. nečtu to vůbec), ale rozhodně to nechci číst víc.

24. Nejvíce inspirativní kniha, kterou jsi tento rok četla?

Marťan. Ukázal mi, že nic není nemožné.

25. Oblíbená svačinka ke čtení?

Co je po ruce. Nemám nic, co bych ke čtení vyloženě upřednostňovala.

26. Jak často vybíráš knihy podle obálky?

Nikdy nevybírám knihu jen podle obálky. Ať už na internetu nebo v kamenném knihkupectví, všude samozřejmě platí, že kvalitní a zajímavá obálka spíš upoutá moji pozornost a je tedy větší šance, že si knihu koupím. Ale předtím si přečtu anotaci, podívám se po recenzích a hodnoceních a pak teprve kupuju. Nebo nekupuju. Nikdy bych si nekoupila knihu jen podle obálky, aniž bych si o ní zjistila další informace. A když mě nezaujme obsahově, tak to ani sebelepší obálka nezachrání.

27. Jak často souhlasíš s negativní knižní kritikou?

Pokud je oprávněná, tak proč ne. Sama se nebojím knihu zkritizovat, když se mi na ní něco nelíbí.

28. Co psaní negativních recenzí?
Klidně :-) Když se mi kniha nelíbí, tak nevidím důvod, proč to neříct. Sice se snažím i na knize, která se mi nelíbila, najít něco pozitivního, ale jak se říká: "Kde nic není, ani smrt nebere." 

29. Kdybys mohla číst v dalším cizím jazyce, který by sis vybrala?

Švédštinu. Ale jinak mi stačí ty jazyky, které zvládám teď.

30. Největší knižní výzva?

Přečíst Bibli. Fakt, já ji nečetla. Úryvky ano, jistě, ale celou ještě ne.

31. Největší knižní výzva, do které se stále bojíš jít?

Kdo se bojí, nesmí do lesa. Nebojím se žádné výzvy. Nebo aspoň nevím o takové, které bych se měla bát :-)

32. Oblíbený básník?

Básně moc nečtu, ale Karel Jaromír Erben je prostě klasik a ke Kytici se ráda vracím.

33. Kolik knih si obyčejně půjčuješ z knihovny?

Někdy žádnou, někdy třeba 5. Záleží na náladě, času, a taky na tom, kolik jich je zrovna volných.

34. Vrátila jsi už knihu do knihovny bez toho, abys ji přečetla?

Jo, to se mi určitě stalo.

35. Oblíbená knižní postava?

Jéje, těch je! Vélin al Sorna (Píseň krve), John Taylor (série Noční strana), Tobiáš (Noční klub), z poslední doby Vuko Drakkainen (Pán ledové zahrady), Mark Watney (Marťan). Určitě bych jich našla víc.

36. Oblíbený knižní záporák?

Xcore (série Bratrstvo černé dýky), a pak taková klasika - Sauron.

37. Knihy, které si obyčejně bereš na prázdniny?

Prázdniny jsem neměla už pekelně dlouho. Já už mám leda tak dovolenou. A na tu si beru prostě to, co mám rozečteného, nebo se tak jako tak chystám číst. Nevybírám nic speciálního.

38. Nejdelší doba, kterou jsi nečetla?

To už bude pár let. Možná někdy v letech 2009-2011, to jsem toho asi moc nepřečetla.

39. Kniha, kterou jsi nedokázala/nemohla dočíst?

Princ ničeho 1 - První přichází tma. Hrůza, to se fakt nedalo. Opravdu to bylo o ničem.

40. Co tě dokáže při čtení vyrušit?

Nepozornost autora. Ano autora. Když sám neví, co chce říct, plácá jedno přes druhé a háže čtenáři klacky pod nohy zbytečnými složitostmi, překombinovanými názvy a nesmyslně složitými jmény a popisy svého světa. To vše najdete právě v Princi ničeho. To pak fakt nemůžu číst.
Z vnějších vlivů mě nic moc nevyruší. V MHD při čtení poslouchám death metal, takže mě už toho moc nepřekvapí :-)

41. Oblíbená filmová adaptace

Klasika - Hobit (ano, mně se ten film líbí), Pán prstenů, Harry Potter. A Saturnin.

42. Adaptace, která tě totálně zklamala?

Vlastně ani nevím, žádnou si nevybavuju.

43. Jak často čteš spoilery?

Snažím se je nečíst vůbec, alespoň tedy u knih, které si chci přečíst. Ale jako admin na čbdb.cz občas musím číst komentáře uživatelů a právě je označit jako spoiler, takže se tomu čas od času nevyhnu.

44. Nejvíce peněz, které jsi najednou utratila v knihkupectví?

To bude zhruba kolem 2000,- Víc asi ne.

45. Jak často knihu před čtením prolistuješ?

Myslím, že knihou moc nelistuju. Možná tak jednou.

46. Důvod, pro který bys čtení v polovině knihy vzdala?

Tady je úplně stejná odpověď jako na otázku 40. Ale když už dojdu do poloviny knihy, opravdu se rozhoduju, jestli to fakt vzdám, nebo to přetrpím až do konce, když už jsem tomu věnovala tolik času.

47. Máš knihy ráda uspořádané?

No, to sice ano, ale pořád nemůžu přijít na ten správný systém, jak si dokonale uspořádat vlastní knihovničku.

48. Skladuješ knihy doma, nebo je po přečtení posouváš dál?

Většinou si knihy nechávám. Jen v případě, že jsem si knihu koupila sama a nebyla jsem z ní zrovna odvázaná, ji posouvám dál. Přece jen nemám knihovnu nafukovací a je potřeba udělat místo zajímavějším kouskům :-) Naopak knihu, kterou jsem dostala jako dárek, nikdy dál neposouvám. 

49. Jsou knihy, kterým se vyhýbáš?

Jo, slaďáky, naivní příběhy pro náctileté, knihy, které mají na přebalu chlápky, kteří někde ztratili košili a cokoli, co zavání jakýmkoli počtem odstínů jakékoli barvy :D

50. Kniha, která tě rozesmála?

Pan Kaplan má třídu rád. Ale jen první díl, druhý už ne. Letos se to povedlo Marťanovi.

51. Kniha, která tě rozhněvala?

Momentálně mě docela hněvá Skleněný trůn.

52. Kniha, která tě rozplakala?

Na hraně (Richard Hammond). Hroznej doják (v tom nejlepším smyslu).

53. Kniha, od které jsi neměla žádná očekávání, ale nakonec se ti líbila?

Dračice.

54. Kniha, od které jsi očekávala moc, ale nakonec se ti nelíbila?

Princ Ničeho.

55. Oblíbené čtení na odreagování?

Asi nic takového nemám. Prostě cokoli z mých oblíbených žánrů :-)

Nominovat dál asi nikoho nebudu. Spíš bych chtěla poděkovat blogu kosatec.blogspot.cz, na kterém jsem tento tag našla a budu ráda, když se do něj pustíte taky a pochlubíte se svými odpověďmi :-)

Ale byla bych moc ráda, kdyby se do toho pustila Bichlička.

P.S: Víte o nějaké fakt dobrém tagu? Budu moc ráda, když se pochlubíte a přidáte do komentáře odkaz.

2 komentáře:

  1. No tak to děkuji :D u některých odpovědí jsem se vyloženě nasmála - třeba odpověd na otázku 49 : "knihy, které mají na přebalu chlápky, kteří někde ztratili košili..." :D zcela úplný souhlas.
    Děti z Bullerbynu má rád snad každý, je to úžasná klasika.
    Ale otázka 42. Filmová adaptace, která mě totálně zklamala - ERAGON!!!!!!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu frázi jsem si půjčila od jednoho moudrého muže někde ze zahraničí, který vlastní knihkupectví a pojmenovat takto jedno celé oddělení :D Ta fotka koluje někde po netu a určitě se objevila i na FB ve skupině Co čteme :-)
      Eragona jsem neviděla ani nečetla, tak nemůžu soudit...
      Tak co, pustíš se do toho? :D

      Vymazat