pátek 23. září 2016

Recenze - 222 tajemných míst do kapsy (Petr Dvořáček)





Máte rádi tajemno? Já tedy ano. Stejně jako různé záhady, tajná společenství a duchařské příběhy. Přestože se potom bojím asi jako čtyřleté dítě, když mu řeknete, že ho v noci sežere bubák, když nechá končetiny trčet ven z postele, a očekávám, že na mě z každého rohu vybafne oběšenec nebo aspoň někdo s nastartovanou motorovkou v ruce.
Proto jsem byla štěstím bez sebe, když jsem při jedné z mnoha návštěv Levných knih našla v regálu tuhle knížečku. 222 tajemných míst do kapsy, navíc všechna v České republice, to musí být naprostá paráda! No, tak se na to podívejme.




Co se týká samotného textu, tak ani tam nečekejte nějakou zvláštní invenci. Autoři velmi strohým, nezajímavým a často zmateným způsobem předkládají holá fakta, většinou ale pouhé domněnky, které snad vydávají za místní legendy. 

Formát knížky je něco mezi A5 a A6, takže to není žádný obr. Jednotlivá "tajemná místa" jsou seřazena abecedně podle měst, ve kterých se nachází. Na každé straně jsou pak dvě města, každé obohacené o fotografie. Nečekejte ale žádné fotky jako od profíka. Pokud je totiž řeč například o korouhvičce na věži, uvidíte na nudné fotce šedou korouhvičku na šedé věži, to vše na šedém pozadí.

Obvykle od knížek za pár korun neočekávám, že to bude výkvět světové literatury, o kterém se budou povinně učit žáčci ve vzdálené budoucnosti. Bohatě mi stačí, když mě aspoň trochu pobaví. Taky neřeším sem tam nějaký překlep nebo chybku, i když jsem na obojí docela ras a u hodnotnějších knih mi gramatické chyby dokážou pěkně znepříjemnit čtenářský zážitek. Tady ale prostě a jednoduše nebylo ani co kazit. Takové množství stylistických a gramatických chyb v tak krátkých útržkovitých textech jsem už dlouho neviděla. O kvalitě textů vypovídá už samotná oficiální anotace (viz níže), která, byť je neuvěřitelně kratičká, obsahuje chybu. Ty hodnotnější příspěvky bych si dokázala představit v nějaké rozsáhlejší publikaci jako doplňkové texty u fotek. Naopak je ale to, že sami autoři do anotace umístili slovo strašidelná do uvozovek, naprosto správně. Strašidelné na této knize nebylo vůbec nic. A nebo vlastně ano. Bylo to opravdu odstrašující.


P.S. Tuhle recenzi zveřejňuji už podruhé. Nevím proč, ale ta první se nějakým záhadným způsobem přestala zveřejňovat...


Moje hodnocení:


Přiznávám, že tím nejhorším hodnocením vždy šetřím. Chápu, že mi kniha prostě nemusí sednout, což ještě neznamená, že je špatná. Tady to ale bohužel nejde jinak. Kdybych dala cokoli lepšího, urazila bych tím spoustu jiných autorů, jejichž knihy taky třeba nestojí za řeč, ale pořád jsou lepší než tohle.


                                                                                         0* / 5



Název:                        222 tajemných míst do kapsy
Originální název:       222 tajemných míst do kapsy
Autor:                         Petr Dvořáček
Rok vydání:               2003, Levné knihy
Počet stran:               116
Hodnocení GR:         -
Moje hodnocení:        0* / 5



Zakoupeno v Levných knihách

Anotace: Kniha pojednává o různých mísech v ČR a ke každému se váže ,,strašidelná" povídka.

Žádné komentáře:

Okomentovat