úterý 11. října 2016

Recenze - Dlouhé noci Vikingů (Zdeněk Šmíd)

Vikingové, severské báje a bohové. To mě vždy fascinovalo. Po Eddě Snorriho Sturlusona jsem chtěla sáhnout po dalších příbězích o Ódinovi, Thorovi, Lokim a dalších božstvech z Ásgardu. Podle anotace měla být kniha Dlouhé noci Vikingů skvělou volbou. A když jsem ji na Světě knihy zahlédla na stánku nakladatelství Olympia s velmi milou cenovkou, musela jsem si ji samozřejmě koupit.

Pokud jste stejně jako já četli i Eddu a Ságu o Ynglinzích, pak vás tahle útlá knížečka nepřekvapí. Tedy aspoň obsahem. Dá se říct, že v hojné míře "jen" převypravuje a upravuje náročnější čtení do trošku (dobře, do hodně) lehčí podoby. Jenomže právě v tom je ten kámen úrazu. Zdeněk Šmíd jako by se nemohl rozhodnout, pro koho tu knihu vlastně píše. Pro dospělé? Ne, na to je zvolený jazyk a způsob vyprávění příliš dětinský, příliš jednoduchý. Pro děti tedy? Ne, na to je výrazivo a celkové vyjadřování jak vypravěče, tak hlavních postav v příběhu příliš vulgární. Místy se sice objeví i nějaký náznak humoru, ale opravdu nečekejte, že se budete za břicho popadat.

Celá kniha je psaná formou kratších příběhů, které jsou rozděleny do dvou částí. V první se dozvíme něco o samotné historii Ásgadu, o zrození Ódina a dalších bohů, ale i o dalších tvořeních (trpaslíci, elfové, obři) z ostatních světů a o jejich většinou ne moc vřelých vzájemných vztazích. Druhá část je věnovaná pozemským hrdinům, příběhů je zde podstatně méně, ale taky jsou delší a složitější. Četli jste například Tolkienovu Legendu o Sigurdovi a Gudrún? I tu zde najdete celkem pěkně převyprávěnou, i když pochopitelně opět ve velmi zjednodušené podobě. I když právě tady potřebuje čtenář opravdu božskou trpělivost, protože, jak se ukáže, seveřané neoplývali příliš velkou fantazií při vymýšlení jmen. Takže se setkáte s tolika Sigurdy, Siegfriedy a dalšími Sig- hrdiny, až vám z toho budou oči přecházet.

Nicméně faktem je, že příběhy jsou to zajímavé, mnohdy napínavé. Ke čtenáři mluví opravdu jednoduchým, současným jazykem. Jsou tedy mnohem přístupnější než staré složité texty, které se někomu prostě špatně čtou. Jiráska taky ani při nejlepší vůli nepřelouská každý.

Krátké historky o Ásech se dobře čtou i před spaním nebo na cestách. Tihle Vikingové se vám celkem pohodlně vlezou i do docela malé kabelky a díky pevné a šité vazbě se vám ani nezmačkají ani jinak nepoškodí.

A jako třešničku na dortu nám pan autor na závěr přidal jeden vlastní postřeh k zamyšlení (viz foto).

Musím uznat, že ač to není žádná vzletná literatura, svoje kouzlo má. Mně tahle knížečka skvěle posloužila do MHD, ty krátké příběhy jsou na kratší cesty jako dělané. Za mě jsou to tedy celkem pěkné
                                              3* / 5