sobota 24. února 2018

Recenze - Kybernemoc (Manfred Spitzer)

Když před časem vydal Manfred Spitzer svoji knihu Digitální demence, nesetkal se tak úplně s pochopením. Mnozí knihu odsuzovali a tvrdili, že Spitzer jen přehání. Po čase se ukázalo, že na jeho názorech a závěrech, které v knize prezentoval, opravdu něco bude. V knize Kybernemoc se snaží ukázat, jak moc moderní technologie v podobě počítačů, tabletů a zejména smartphonů ovlivňují náš každodenní život, naše vztahy, vzdělání a zdraví.

V celkem 13 kapitolách se věnuje například civilizačním chorobám jako je nadváha, nespavost či deprese, závislostem, fóbiím a nemalou část věnuje i vzdělávání našich dětí. Na tohle všechno má totiž nadměrné používání smartphonů, jakýchsi švýcarských nožů dneška, obrovský vliv, i když si to sami nepřipouštíme. Spitzer nicméně není vůči moderním technologiím nepřátelský. Jeho snahou je poukázat na vedlejší účinky při jejich nadměrném používání. Protože tolik oblíbené chytré telefony, které máme neustále při sobě, nás sice dokážou spojit s celým světem kdykoli si vzpomeneme, na druhou stranu nás ale odvádí od skutečných lidí v našem okolí. Sociální sítě nám dávají iluzi kontaktu s lidmi, ale vlastně nám poskytují jakousi medvědí službu. Čím více se věnujeme sociálním sítím, tím méně času trávíme se skutečnými přáteli osobním kontaktem. A to jsou právě problémy, na které má kniha upozornit.

Slyšeli jste někdy jméno Edward Snowden? Nejspíš ano. I kauze kolem tohoto bývalého amerického vojáka, který zveřejnil velmi citlivá data o sledování lidí státem, je v Kybernemoci věnována celá jedna kapitola. Big brother totiž opravdu existuje, i když se to snaží skrývat. Na celém světě se státy snaží bojovat proti kyberkriminalitě a zneužívání osobních dat, přitom jsou to ony samy, kdo vydává obrovské částky na zjišťování informací o obyvatelích například od sociálních sítí, jako jsou Facebook nebo Twitter. Kybernemoc pomáhá pochopit i rozsah, v jakém my sami poskytujeme svoje informace o svém soukromí různým společnostem, které s nimi dál nakládají dle svých potřeb.

Úryvek ze strany 103:
Dnes o každém z nás spousta podniků i stát zjišťuje, ukládá a analyzuje data v takovém rozsahu, vedle kterého špiclovací mánie Státní bezpečnosti vypadá jako "dětská besídka", jak to formuloval jeden IT specialista na policejní konferenci na téma kyberzločinu na podzim 2012.

Jedna z kapitol je věnována vzdělávání napříč všemi stupni od základního až po to vysokoškolské. V současné době totiž stále sílí názor, že by se děti měly naučit s tablety a počítači pracovat co nejdřív a že by se tedy tohle všechno mělo používat i při každodenní výuce. Přestože odborné studie tvrdí něco úplně jiného. Je až s podivem, co všechno jsou státy ochotny vymyslet, když se jedná o vzdělání našich dětí.

Přestože se kniha věnuje moderním technologiím a obsahuje i odborné názvy (kromě IT sféry i z oblasti lékařství), nemusíte se bát, že byste něčemu nerozuměli, i když takové téma třeba není úplně vaše parketa. Vše je srozumitelně vysvětleno a podloženo přehlednými grafy, v poznámkách navíc najdete další odkazy na literaturu, kde si v případě zájmu můžete zjistit více detailů. Na konci každé kapitoly je vždy závěr, ve kterém je stručně shrnut její obsah.

Kniha má celkem 391 stran, na nichž je text hojně prokládán fotkami, grafy a různými přehledy. Navíc na posledních téměř 90 stranách najdete rejstříky, seznam použité literatury a především pak poznámky, na které jsou odkazy v textu. Autor své poznatky čerpá se zahraničních studií, které probíhají na celém světě, závěry pak aplikuje především na Německo, ale prakticky všechny platí i pro Česko či Slovensko. V tom opravdu za ostatními státy nezaostáváme.

Přestože se jedná o literaturu populárně naučnou, která se nečte tak rychle a lehce jako román, rozhodně stojí za přečtení. I pokud vás technologie nezajímají, rozhodně pro vás budou zajímavé a překvapivé informace o tom, jak moc náš každodenní život ovlivňují, aniž bychom si to my sami uvědomovali.

Poznámka recenzenta:
Spitzerovo tvrzení, že lidé si odvykli přemýšlet, jsem měla možnost ověřit si i ve skutečnosti. Tedy právě s takovým chováním se setkáváme dnes a denně, ale nevnímáme to. Někdy se tak i sami nevědomky chováme. A mně utkvěl v paměti následující případ. V jedné facebookové skupině (no ano) zaměřené na český jazyk se objevil tento příspěvek:
"Co se skládá ze dvou písmen, ale obsahuje písmena tři, ačkoli se píše šesti písmeny a někdy jen pěti; výjimečně se skládá z devíti písmen, nanejvýš z osmi."
A lidé se mohli zbláznit, že nemohou přijít na správné řešení té hádanky. Protože to přece JE hádanka, že? A místo toho, aby nad tím chviličku popřemýšleli, obrátili se na svého věrného pomocníka, strýčka Googla. Následovaly komentáře typu:
"Mně poradil google."
"Ještě, že ten google máme."
A ten nejkrásnější: "Nebýt Googlu, byli by dnes lidé schopni přemýšlet."

Tahle kniha by měla být povinnou četbou pro všechny, kteří všem současným výdobytkům techniky podřizují své životy, ale třeba i pro mládež, která se bez smartphonů a facebooku nedokáže zabavit. Protože všechny tyhle přístroje a sociální sítě nás ovlivňují a mnohdy omezují víc, než si dokážeme představit. Jistě, není to žádný napínavý thriller ani pokračování červené knihovny, chce to trošku zapojit mozek (to je ta věc, kterou máme uvnitř té kulaté věci na krku, a kterou v poslední době používáme stále méně a méně), ale tak už to občas bývá, když se chceme něco zajímavého dozvědět.Tak směle do toho!
                                              4* / 5

Název:Digitální demence
Originální název:Cyberkrank
Autor:Manfred Spitzer
Rok vydání:2016, Host
Počet stran:392
Hodnocení GR:3,67/5

Oficiální anotace:
Digitalizace všedních dnů narůstá — a má fatální následky.
Když digitálním médiím přenecháme kontrolu nad všemi oblastmi našeho života, když dlouhé hodiny hrajeme online hry a ztrácíme se na sociálních sítích, stávají se z nás kybernemocní lidé. Mezi následky tohoto stavu patří stres, ztráta empatie, deprese i poruchy spánku a soustředění. Děti mají poškozenou motoriku a schopnost vnímání.
Manfred Spitzer na základě nejnovějších vědeckých studií ukazuje, do jaké míry tento trend ohrožuje naše zdraví, informuje o rozšířených modelech nemocí, varuje před zdravotními riziky digitální techniky a vysvětluje, jak se můžeme chránit.

Děkuji serveru ČBDB.cz a nakladatelství HOST za poskytnutí recenzního výtisku, díky kterému jsem zjistila věci, o nichž jsem neměla nejmenší tušení.

Více o knize se dočtete na stránkách ČBDB.cz, koupit si ji můžete například zde.